نظر بخش خصوصی در مورد عرضه سه میلیون بشکه نفت خام در بورس

به گزارش بلاگ پو، یک تحلیل گر حوزه انرژی و عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تصمیم وزارت نفت درباره عرضه سه میلیون بشکه نفت خام در بورس، گفت: سه میلیون عدد بزرگی نیست و یک نوع بسترسازی برای آشنایی بخش خصوصی با بورس انرژی است.

نظر بخش خصوصی در مورد عرضه سه میلیون بشکه نفت خام در بورس

رضا پدیدار در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان این که میزان صادرات نفت ایران در مجموع حداقل یک و نیم میلیون بشکه در روز است، اظهار کرد: عرضه سه میلیون بشکه نفت خام در بورس عدد کوچکی است. روند صادرات نفت هم با توجه به معافیتی که آمریکا به هشت مشتری نفت ایران داده است، ادامه دارد.

وی با تاکید بر این که عرضه سه میلیون بشکه نفت خام در بورس یک نوع بسترسازی برای آشنایی بخش خصوصی با بورس انرژی است، اضافه نمود: در عرضه اول نفت خام در بورس که میزان آن، یک میلیون بشکه بود، متقاضی کم بود. در عمر صد ساله نفت در ایران، دولت از سال 1332 به بعد، منحصرا خودش نفت را به فروش رسانده و حضور بخش خصوصی شکل نگرفته است.

به گفته این تحلیل گر حوزه انرژی، این بسترسازی می تواند هم از منظر شاخص های اجرایی و هم از منظر شاخص های مالی، تمرینی برای فعالان بخش خصوصی باشد.

پدیدار ادامه داد: هنوز بورس انرژی شناخته شده نیست و فعالان باید با بورس آشنا شوند. ازسوی دیگر هم به بورس به صورت فیزیکی نگاه می نمایند که نفت را بخرند و بفروشند. در صورتی که ماهیت بورس به این صورت نیست. ما به بورس کاغذی احتیاج داریم؛ یعنی بورسی که باعث بالا بردن کیفیت معاملات گردد. کیفیت معاملات نفت هم باید افزایش یابد.

وی با بیان این که عرضه سه میلیون بشکه نفت خام در بورس، عدد کوچکی است، گفت: وزارت نفت اعلام نموده، معامله 20 درصد ریالی و 80 درصد ارزی است و افرادی که 80 درصد را نمی توانند پرداخت نمایند، می توانند بر اساس نرخ بازار سنا به ریال پرداخت نمایند. بخش خصوصی باید امکان مالی را فراهم کند زیرا بخش خصوصی نفت را برای بازار داخل از بورس نمی خرد. برای بازار داخل می خرد و ارز دریافت می نماید. ارزی که دریافت می نماید، ارز حاصل از صادرات تلقی می گردد و این ارز هم در سامانه سنا معامله می گردد. بعد هم تبدیل به ریال می گردد و به وزارت نفت می دهد.

به گفته این تحلیل گر حوزه انرژی، بخش خصوصی در فروش نفت با مشکل روبرو نبوده و توانسته پول نفت را دریافت کند.

بر اساس این گزارش، وزیر نفت اخیرا درباره مرحله سوم فروش نفت در بورس گفت: شاید هفته آینده این عرضه رخ دهد. در این راستا، مجوز لازم از سران سه قوه اخذ شده که 3 میلیون بشکه نفت در بورس به صورت 100 درصد ریالی با ارز سنا به فروش برسد. اگر فردی به خرید ارزی نفت در بورس تمایل داشت، نفت به صورت ارزی به این شخص ارائه و اگر فردی به خرید ریالی نفت تمایل داشت، عرضه به صورت ریالی انجام می گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

malayro.ir: مالزی: سفر به کشور زیبای مالزی و دیدار از شهرهای توسعه یافته کوالالامپور، پنانگ و لنکاوی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 3728

به "نظر بخش خصوصی در مورد عرضه سه میلیون بشکه نفت خام در بورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظر بخش خصوصی در مورد عرضه سه میلیون بشکه نفت خام در بورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید