گمشده ای در میان متن های پراکنده

به گزارش بلاگ پو، یک معلم زبان و ادبیات فارسی می گوید: یکی از بزرگ ترین مسائل کتاب های ادبیات این است که متن های پراکنده دارند.

گمشده ای در میان متن های پراکنده

مصطفی حائری در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به تاثیر پراکندگی متن های کتاب های درسی ادبیات در بی علاقگی دانش آموزان به این درس، اظهار کرد: متن های پراکنده کتاب های ادبیات تاثیر مثبتی در علاقه مندی و یادگیری بچه ها ندارد. بچه ها به چیزی جذب می شوند که ادامه دار باشد. سریالی که می بینند یا کتابی که می خوانند، داستان هایی دنباله دار دارند. اما نوع گزینش متن در کتاب های ادبیات به گونه ای است که هر جلسه دانش آموزان با شخصیت ها، داستان ها و فضای متفاوتی روبرو می شوند و این چیزی نیست که بچه ها بتوانند با آن ارتباط برقرار نمایند.

او با بیان این که میزان علاقه مندی دانش آموزان به درس ادبیات در رشته ها، مقاطع و حتی مدرسه های مختلف با هم فرق می نماید، درباره آن چه در کلاس هایش برای ایجاد علاقه مندی به ادبیات در دانش آموزان تاثیر داشته است، گفت: سعی ام بر این بوده آن چه را در طول قرن ها افتاده است و افراد به آن علاقه مند بوده اند در کلاس بازسازی کنم. مثلا این که در زنگ ادبیات برای بچه ها کلاس نقالی داریم تا برای آن ها شاهنامه خوانده شود و ضمناً آن با داستان هم آشنا شوند.

این معلم ادبیات فارسی اضافه نمود: برای ایجاد علاقه مندی در دانش آموزان نسبت به این درس، بیشتر از این که بخواهم بگویم معنای یک شعر یا واژه چیست سعی می کنم تا بچه ها شعر بخوانند و بشنوند.

حائری سپس به پیچیده بودن کتاب های درسی ادبیات اشاره و اظهار کرد: دلیل این که مبنای برخورد بچه ها با ادبیات لذت نیست برمی شود به پیچیدگی ها و جزئی نگر بودن کتاب های ادبیات. این برای بچه ها لذت بخش نیست که بخواهند با ماهیت و مفهوم ادبیات ارتباط برقرار نمایند. برخی چیزها باید در کلاس خوانده شود تا بچه ها با آن ارتباط کلی بگیرند و لزوما نباید وارد جزئیات معانی و آرایه ها شوند که برای شان هم سخت است.

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره میزان امیدواری اش به دانش آموزان در کلاس ها، بیان نمود: تعداد دانش آموزانی که امیدوار باشم در آینده در این حوزه فرد مطرحی می شوند زیاد نیست، اما هر سال حداقل یکی، دو دانش آموز هستند که مطمئنم در آینده نویسندگان بزرگی خواهند شد.

این معلم ادبیات در خاتمه، درباره تفکری که ورود به رشته علوم انسانی را به سطح پایین تحصیلی نسبت می دهد گفت که این جو هرچند که هنوز هم هست اما به غلظت مثلا 10 سال قبل نیست.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

malayro.ir: مالزی: سفر به کشور زیبای مالزی و دیدار از شهرهای توسعه یافته کوالالامپور، پنانگ و لنکاوی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 4202

به "گمشده ای در میان متن های پراکنده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گمشده ای در میان متن های پراکنده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید