چرا رنزی می خواهد دولت ایتالیا را سرنگون کند؟

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران، گروه بین الملل- پریسا پسنده پور؛ این سوال ذهن بسیاری از تحلیل گران و فعالان سیاسی ایتالیا را با توجه به ابر بحران پاندومی (همه گیری) کرونا به خود مشغول نموده است.

چرا رنزی می خواهد دولت ایتالیا را سرنگون کند؟

غالبا تفسیر استراتژی های رنزی امری سخت تلقی می گردد، اما خلق بحران سیاسی فعلی با هیچ منطقی توجیه پذیر نیست.

آنچه که به شکل علنی از سوی حزب رنزی (Italia viva) در راستای توجیه این سنگ اندازی عظیم در رسانه ها مطرح شده است؛ ناتوانی دولت جوزپه کونته در مدیریت صحیح پاندومی کروناست که ناظر بر نحوه مدیریت منابع اقتصادی اتحادیه اروپاست به جهت ایجاد صندوق بازیابی برای حمایت از اقتصاد در دوران کرونا در نظر گرفته شده است.

چرا که کونته معتقد است استفاده از خط اعتباری (MES) می بایست تحت نظر یک شورای متشکل از تکنوکرات ها باشد و شورا موظف است که اولویت ها را معین نماید، این امر با توجه به آکادمسین بودن کونته و نوع نگاه تکنوکراتی وی امری طبیعی محسوب می گردد.

اما جریان سیاسی وابسته به ماتئو رنزی با این تصمیم مخالف است و این مخالفت را مستمسکی برای سرنگونی دولت قرار داده است.

نکته قابل توجه حمله و نقدها کلی، بی پایه از سوی رنزی و هم حزبی هایش به دولت است، که تقریبا انگیزه های منفعت جویانه این گروه را برای همگان مسجل نموده است.

البته عدم تحمل رنزی نسبت به کونته امری کتمان ناپذیر است و تمایل وی در ایجاد مزاحمت برای دولت های مستقر از دوره انریکو لتا (2014) تا دولت فعلی، مسبوق به سابقه است. می توان گفت در یک دوره پیروز هم شد تا سکان دولت را در دست بگیرد. البته بنظر نمی رسد این بار شانسی برای تشکیل دولت داشته باشد.

نکته قابل تامل در آخرین نظر سنجی ها بخت بسیار پایین حزب رنزی (Italia Viva) است، که چیزی در حدود سه تا چهار درصد است.

به همین دلیل ناظران معتقدند رنزی نه در پی تشکیل دولت که در صدد بدست آوردن صندلی محکم تر در دولت ائتلافی است. ولیکن هیچ کدام از این انگیزه ها دلیلی متقن برای رفتارهایش در این مقطع بحرانی تلقی نمی گردد.

اما سوال اینجاست که رنزی بدنبال چه معجزه ای از سوی دولت در این دوران بوده است؟ آیا او می داند بدنبال چیست؟ آیا حاضر است به یک دولت اکثریت منهای حزب خود احترام بگذارد و صحنه را ترک کند؟

حال باتوجه به عدم توفیق دولت جوزپه کونته در کسب اکثریت مطلق، وی استعفا داده است. و می بایست شورایی متشکل از نمایندگان احزاب و رییس مجلس نمایندگان و رییس مجلس سنا، به ریاست رییس جمهور تشکیل گردد تا با نشست های جداگانه ای که با حضور رییس جمهور انجام می گرددبرای تشکیل دولت جدید اتخاذ تصمیم نمایند.

واضح است چون اکثریت مطلقی در مجلس وجود ندارد، دولت آینده بی تردید دولتی ائتلافی متشکل از اعضای حداقل سه حزب خواهد بود.

حال که رنزی از دولت خارج شده است بنظر می رسد جنبش پنج ستاره و پی دی بیشترین شانس را برای ائتلاف با احزاب کوچک تر دارند.

لذا شانس جوزپه کونته هم چنان برای نخست وزیری مجدد بسیار بالاست و بنظر می رسد حزب رنزی تصمیم ندارد با دو حزب دست راستی (Forza Italia) و (Lega) دست به ائتلاف بزند. او در نظر دارد بدون حضور در هیچ ائتلافی نقش اپوزیسیون را داشته باشد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

malayro.ir: مالزی: سفر به کشور زیبای مالزی و دیدار از شهرهای توسعه یافته کوالالامپور، پنانگ و لنکاوی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 42703

به "چرا رنزی می خواهد دولت ایتالیا را سرنگون کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا رنزی می خواهد دولت ایتالیا را سرنگون کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید