هیچ مبادله ای از کانال بشردوستانه ترامپ برای ایران انجام نشده است

به گزارش بلاگ پو، دولت سوئیس روز جمعه تأیید کرده از کانال اصطلاحاً بشردوستانه ای که برای مبادله اقلام بشردوستانه با ایران اجرا شده هیچ مبادله ای انجام نشده است.

هیچ مبادله ای از کانال بشردوستانه ترامپ برای ایران انجام نشده است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، دولت سوئیس امروز جمعه تأیید کرده هیچ مبادله اقلام بشرمحبت آمیز از کانال اصطلاحاً بشرمحبت آمیز ای که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ادعا می کند برای رساندن دارو وتجهیزات پزشکی به ایران ایجاد شده انجام نشده است.

این کانال که ساز و کار تجارت انسان محبت آمیز سوئیس نام گرفته قرار بود طبق گفته استیون منوشین، وزیر خارجه آمریکا اطمینان حاصل کند اقلام بشرمحبت آمیز به دست مردم ایران می رسد.

روزنامه دیلی بیست، اما امروز جمعه به نقل از یک مقام دولت سوئیس نوشته این اتفاق نیفتاده است. فابیان مینفیش، سخنگوی وزرات امور مالی سوئیس گفت: هیچ مبادله ای از این کانال انجام نشده است. متأسفانه، این فرایند به دلیل همه گیری کووید-19 کندتر از فرایند مورد انتظار بوده است.

این روزنامه نوشته ناظران آگاه می گویند ساختار این کانال به گونه ای است که بار محسوسی روی شرکت هایی که قصد فروش کالا های بشرمحبت آمیز به ایران دارند تحمیل می کند.

آمریکا و سوئیس روز 10 بهمن ماه مدعی اجرایی شدن ساز و کار مالی جدیدی برای ارسال اقلام انسان محبت آمیز به ایران شدند. در بیانیه ای که سفارت سوئیس در تهران منتشر کرده آمده است: تمهید تجاری انسان دوستامه سوئیس (SHTA)، ساز و کاری مالی با هدف ممکن ساختن تحویل کالا های انسان محبت آمیز به ایران، در آستانه اجرایی شدن است.

سوئیس و آمریکا در آن زمان ادعا کردند چند روز پیش، یک پرداخت اولیه برای محموله ای از دارو به مقصد ایران از این کانال اجرا شده است.

در بیانیه سوئیس آمده است: روز 27 ژانویه 2020 (برابر با 7 بهمن 1398) یک پرداخت اولیه برای محموله ای از دارو به مقصد ایران، به طور آزمایشی مورد تأیید قرار گرفت.

سوئیس هدف از اجرایی شدن این ساز و کار را اطمینان از برخوردار شدن تأمین کنندگان محصولات غذایی و دارویی از وجود یک کانال پرداخت مطمئن برای انجام مبادلات مالی مرتبط با صادرات این اقلام توصیف کرده است.

سفارت سوئیس در تهران خاطرنشان کرده است: هدف ساز و کار تجاری انسان محبت آمیز سوئیس حصول اطمینان از آن است که صادرکنندگان و شرکت های تجاری در زمینه غذا، بخش های دارویی و پزشکی مستقر در سوئیس از یک کانال پرداخت مطمئن به وسیله یک بانک سوئیسی برخوردار شوند که به وسیله آن پرداخت ها در ازای صادرات آن ها به ایران تضمین می شود.

سوئیس همچنین ادعا کرده این ساز و کار با همکاری نزدیک مقامات مربوطه در ایالات متحده آمریکا و ایران و نیز بانک ها و شرکت های برگزیده سوئیسی ایجاد شده است.

مطابق این ادعا، وزارت خزانه داری آمریکا تضمین های لازم را برای بانک های دست اندرکار فراهم خواهد نمود تا اطمینان یابند امکان انجام معاملات مالی در راستای قوانین ایالات متحده وجود دارد.

دولت آمریکا سنت دیرینه ای در کارشکنی در مبادلات کالا های بشرمحبت آمیز با ایران دارد. واشنگتن آبان ماه سال گذشته به دلیل صدور دستورالعملی جدید که عملاً مبادلات اقلام بشرمحبت آمیز با ایران را غیرممکن می کرد به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

خزانه داری آمریکا، آبان ماه با اعمال دستورالعمل هایی موسوم به تمهیدات خاص نوع 5 تهران را در زمره قلمرو های قضایی موجد نگرانی های خاص از لحاظ پولشویی قرار داده و نهاد ها و سازمان های مالی را به اتحاذ تدابیری ویژه در مراودات مالی با طرف های مرتبط با ایران، از جمله در مبادلات اقلام بشرمحبت آمیز با ایران ملزم کرد.

خزانه داری آمریکا در آن بیانیه که همزمان با راه اندازی ساز و کار SHTA برای مبادلات انسان محبت آمیز با ایران صادر کرده بود اشاره کرد که شبکه اجرایی جرائم مالی خزانه داری آمریکا (FinCEN) همزمان با راه اندازی مکانیسم جدید برای تسهیل مبادلات انسان محبت آمیز با ایران، با استناد به بند 311 قانون میهن پرستی، مصوب سال 2001 قواعد جدیدی برای محافظت از نظام مالی آمریکا در برابر فعالیت های مالی مخرب ایران به کار گرفته است.

تدبیر خاص نوع 5 به شبکه اجرایی جرائم مالی اجازه می دهد در صورتی که تشخیص دهد حساب کارگزاری یا حساب payable-through که قرار است برای یک بانک خارجی یا به نیابت از آن افتتاح شود به نحوی با یک قلمرو موجد نگرانی های پولشویی مرتبط است، برای افتتاح آن حساب ها در داخل آمریکا محدودیت هایی اعمال کند.

در بیانیه آبان ماه دولت آمریکا درباره ایران آمده است: شبکه اجرایی جرائم مالی این حکم نهایی را ذیل بند 311 قانون میهن پرستی صادر می کند تا از افتتاح یا نگهداری حساب های کارگزاری در ایالات متحده برای نهاد های مالی ایران یا به نیابت از آن جلوگیری کرده و استفاده از حساب هایِ کارگزاریِ نهادهایِ مالیِ خارجی در بانک هایِ آمریکاییِ تحت پوشش، جهت انجام تراکنش های مربوط به نهاد های مالی ایران را ممنوع کند.

علی رغم این اقدامات، وزارت خزانه داری آمریکا امروز در بیانیه ای بار دیگر ژست بشردوستی گرفت. در بیانیه این نهاد آمریکایی آمده است: وزارت خزانه داری، امروز تکمیل مبادلات مالی اولیه برای بیماران ایران به وسیله یک کانال مربوط به اقلام بشرمحبت آمیز در سوئیس را اعلام می کند.

استیون منوشین، وزیر خزانه داری آمریکا مدعی شد: ایالات متحده مصمم است اطمینان حاصل کند مردم ایران به غذا، دارو های حیاتی و سایر اقلام بشرمحبت آمیز دسترسی دارند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

malayro.ir: مالزی: سفر به کشور زیبای مالزی و دیدار از شهرهای توسعه یافته کوالالامپور، پنانگ و لنکاوی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 25932

به "هیچ مبادله ای از کانال بشردوستانه ترامپ برای ایران انجام نشده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیچ مبادله ای از کانال بشردوستانه ترامپ برای ایران انجام نشده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید