هیچ ایرلاینی تعطیل نمی گردد

به گزارش خبرنگاران، در پی توقف عرضه ارز به شرکت های هواپیمایی داخلی با نرخ ارز دولتی (4200 تومانی) و اختصاص این ارز صرفا به کالاهای اساسی و ضروری، طی چند روز گذشته نرخ بلیت هواپیما با افزایش غیر قابل باوری از سوی ایرلاین ها چه در بخش پروازهای داخلی و چه پروازهای خارجی روبه رو گردید.

هیچ ایرلاینی تعطیل نمی گردد

به عنوان نمونه در دو روز گذشته بلیت پرواز رفت و برگشت اهواز ـ مشهد تا 2 میلیون تومان و بلیت پرواز تهران ـ دبی تا 4 میلیون تومان هم رسیده بود.

در پی افزایش قیمت بلیت همه پروازها، بسیاری از شرکت های هواپیمایی گفتند ادامه این وضع برای آنها قابل تحمل نیست که نهایتا با پیگیری های سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت های هواپیمایی، عصر دیروز مقرر گردید بلیت هواپیما به نرخ مندرج در سامانه نیما (بازار ارز ثانویه) محاسبه گردد.

با این حال باز هم قیمت بلیتها افزایش می یابد، اما این بالا رفتن نرخ بلیت چشمگیر نخواهد بود. هرچند که کارشناسان معتقدند ایرلاین ها برای جلوگیری از افزایش گردیدید قیمت بلیت انواع پروازها می توانند از روش های دیگری چون ارتقای بهره وری و کاهش هزینه های جاری خود سود ببرند.

دبیر انجمن ایرلاین ها: قیمت بلیت هواپیما به زودی کاهش می یابد

مقصود اسعدی سامانی در گفت وگو با خبرنگاران درباره تغییر شیوه تخصیص ارز به شرکت های هواپیمایی ایرانی از سامانه سنا به سامانه نیما گفت: بعدازظهر دیروز طی جلساتی که با مسئولان بانک مرکزی درخصوص نحوه ارزدهی به ایرلاین ها داشتیم، موافقت گردید تا ارز مورد احتیاج فعالان صنعت هوانوردی با توجه به احتیاج مردم به مسافرت های هوایی از محل سامانه نیما (بازار ثانویه) تهیه گردد.

وی ادامه داد: نرخ ارزهای قابل دسترسی در سامانه نیما ارزانتر از سامانه سنا است و با قیمتی کمتر از ارز بازار آزاد به شرکت های هواپیمایی ارائه می گردد.

دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه هنوز مجوز دسترسی شرکت های هواپیمایی به سامانه نیما ابلاغ نگردیده است، ادامه داد: به محض اجرایی گردیدن این دستورالعمل، شاهد تأثیر قابل توجهی بر کاهش قیمت بلیت هواپیما و پرواز ایرلاین های ایرانی خواهیم بود.

اسعدی سامانی یادآور گردید: البته به دلیل آنکه ارز ایرلاین های ایرانی دیگر با قیمت 4200 تومانی تأمین نمی گردد، بلیت هواپیما از قبل گرانتر می گردد اما این افزایش، زیاد نبوده و به دلیل فاصله قیمتی ارز آزاد و ارز ثانویه، چشمگیر نیست.

وی با بیان اینکه قیمت بلیت پروازهای خارجی نیز بر اساس ارز سامانه نیما کمتر از 50 درصد افزایش دارد، گفت: اگر قرار بود ارز ایرلاین ها بر اساس سمانه سنا تأمین گردد، افزایش قیمت بلیت پروازهای خارجی بیش از 70 درصد بود اما با تدبیری که گردید، این افزایش، چندان زیاد نخواهد بود.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی توضیح داد: بانک مرکزی به ما اعلام نموده است تا به شرکت های هواپیمایی بگوییم نرخ بلیت های خود را بر اساس ارز ثانویه (سامانه نیما) تنظیم نمایند تا به محض اینکه ابلاغ گردید، نرخ های جدید در سایت شرکت ها گذاشته گردد.

وی یادآور گردید: عصر روز گذشته جلسه ای با حضور مدیران عامل شرکت های هواپیمایی در خصوص وضعیت اقتصادی ایرلاین های ایرانی برگزار کردیم و مسئولان این شرکت ها گفتند به دلیل تغییر نحوه محاسبه ارز، اکثرا دچار مشکل هستند؛ خیلی از شرکت ها تعهداتی به طرف های خارجی خود دارند که بر اساس نرخ 4200 قرارداد امضا نموده اند و پرونده های آنها در بانک مرکزی منتظر تخصیص ارز 4200 تومانی بوده است که با این تصمیم جدید روبه رو گردیده اند.

به گفته اسعدی سامانی، شرکت های هواپیمایی از بانک مرکزی تقاضا کردند تا پرونده های سابق درخواست ارز 4200 تومانی آنها کماکان با همان نرخ سابق پاسخ داده گردد و اگر درخواست جدیدی داشتند، بر اساس نرخ سامانه نیما محاسبه گردد تا بتوانند دیون خود را به طرف های خارجی پرداخت نمایند.

وی در پاسخ به اظهارات مهرداد تقی زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی که روز گذشته در نشست خبری گفت تعدادی از ایرلاین های ایرانی در آستانه تعطیلی قرار دارند، تأکید کرد: متأسفانه این اظهارنظرهای غیرمسئولانه در این شرایط کمکی به اقتصاد کشور نمی نماید؛ انتظار داریم وزارت راه و شهرسازی به عنوان مرجع حاکمیتی صنعت حمل و نقل به ما کمک کند نه اینکه با اظهارات اینچنینی، باعث دلسردی فعالان صنعت هوانوردی گردد.

دبیر انجمن صنفی شرکت های هواپیمایی درباره بهبود بهره وری ایرلاین ها به جای افزایش قیمت بلیت گفت: نوسانات ارزی شرکت های هواپیمایی را با مشکلات عدیده روبه رو نموده است و آنها تمام کوشش خود را انجام می دهند که شرکت ها را سر پا نگه دارند. در عین حال که ایرلاین ها موظف به راضی نگه داشتن مسافران و مشتریانشان هستند، اما نباید از آنها انتظار ارائه خدمات ویژه داشته باشیم. خیلی از شرکت ها نتوانسته اند تعهدات خود را انجام دهند.

معاون اسبق سازمان هواپیمایی: ایرلاین ها به ارتقای بهره وری بی توجهند

علیرضا منظری در گفت وگو با خبرنگاران درباره نحوه رویارویی ایرلاین ها با مشکلات اقتصادی و ارزی اخیر و جلوگیری از افزایش قیمت بلیت هواپیما با استفاده از افزایش بهره وری گفت: آزادسازی بلیت هواپیما در دنیا به این معنی نیست که ایرلاین ها بتوانند برای خود قیمت معین نمایند بلکه در باید در کنار آن اصلاح ساختار شرکت های هواپیمایی و همچنین کل صنعت هوانوردی انجام گردد تا رقابت در عرضه و تقاضا رخ دهد تا قیمت در بازار به صورت کنترل گردیده تغییر کند. در چنین شرایطی مردم می توانند از خدمات مناسب با قیمت ارزان بهره مند شوند.

وی اضافه کرد: اما از آنجایی که در ایران تناسب واقعی میان عرضه و تقاضا در سفرهای هوایی وجود نداشت، آزادسازی قیمت تأثیر آنچنانی روی بازار نگذاشت؛ شاید برای شرکت های هواپیمایی این اتفاق (آزادسازی قیمت ها) اقدام خوبی بود و توانستند در زمان هایی با قیمت بالاتری بلیت ها را به فروش برسانند اما برای مردم نتوانست وضعیت مناسبی ایجاد کند.

معاون اسبق هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: در ایران شرکت های هواپیمایی، قیمت بلیت پرواز را بر اساس ارز معین می نمایند و از سوی دیگر، نرخ ارز با قیمت پایینی محاسبه می گردید، شرکت ها هم به راحتی می توانستند ارز را تهیه نمایند ضمن اینکه دو کفه ترازوی بازار عرضه و تقاضا همواره به سمت تقاضای زیاد سنگینی می کرد که مجموع این اتفاقات سبب گردید تا ایرلاین ها به موضوع بهره وری شامل کاستن از هزینه ها و ارتقای خدمات توجهی ننمایند.

وی یادآور گردید: با نوسانات ارزی فرصت خوبی فراهم گردیده تا اصلاحات ساختاری در شرکت های هواپیمایی داخلی برای ارتقای بهره وری صورت گیرد هرچند که بهتر بود تغییر نرخ ارز ایرلاین ها به صورت تدریجی انجام می گردید اما به هر حال با توجه به شرایطی که در کشور داریم، تغییر ارز یکباره بود اما اگر ایرلاین ها به درستی مدیریت نمایند امکان ارتقای بهره وری و تغییر ساختار بخش های بازرگانی، مدیریت درآمد ـ هزینه های شرکت ها و ... وجود دارد.

این مقام مسئول اسبق صنعت هوانوردی تأکید کرد: در شرایط فعلی، از تقاضای مسافرت های هوایی کاسته می گردد و بازار عرضه و تقاضای هوانوردی به تعادل می رسد درنتیجه مسافر به سمت شرکت هایی می رود که خدمات بهتر با قیمت کمتر ارائه می دهد بنابراین شرایط برای جراحی ساختار صنعت هوانوردی ایران فراهم گردیده است.

70 درصد هزینه ایرلاینها ارزی است

وی با بیان اینکه بخشی از متقاضیان مسافرت های هوایی، ساکنان و شهروندان مناطق کمتر برخوردار هستند که راهی جز انجام سفرهای خود به صورت هوایی ندارند، ادامه داد: اما در شرایط فعلی قیمت بلیت ها، اولین گروهی که آسیب می بینند این دسته از مسافران هستند که دولت موظف است در راستای تحقق عدالت اجتماعی در بخش حمل و نقل هوایی از این دسته از مسافران به صورت تخصیص یارانه به خانوارهای احتیاجمند و نه پرداخت یارانه به ایرلاین ها، حمایت کند.

منظری در پاسخ به این پرسش که چرا نوسانات ارزی بر قیمت پروازهای داخلی اثر گذاشته است؟ گفت: خرید هواپیمای جدید، اجاره هواپیماها، 50 درصد هزینه های جاری هواپیما شامل اورهال کردن و خرید قطعات نیز بصورت ارزی است که حتی در موارد زیادی در خارج از کشور انجام می گردد و با شروع تحریم ها، هزینه های اینچنینی هم به دلیل آنکه شرکتها مجبور هستند تحریم ها را دور بزنند ، هزینه های ارزی آنها را مضاعف می نماید، هزینه برخی از گروه های پروازی خارجی، هزینه آموزش و برگزاری دوره های آموزشی تعمیرات و نگهداری یا خلبانی و ... را اگر در نظر بگیریم، می بینیم که مجموعا بیش از 70 درصد هزینه های ایرلاین ها به صورت ارزی است که سبب می گردد نوسانات نرخ ارز بر فعالیت های آنها تأثیر بگذارد. شرکت ها هم مجبورند هزینه های خود را به قیمت بلیت پروازهای داخلی منتقل نمایند. اما در عین حال باید از طریق بالابردن بهره وری، همه این افزایش هزینه را به مسافران منتقل ننمایند.

منبع: mehrnews.com

به "هیچ ایرلاینی تعطیل نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیچ ایرلاینی تعطیل نمی گردد"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید