مهم ترین تهدید دوران قرنطینه برای بچه ها، توصیه هایی به والدین

به گزارش بلاگ پو، مهم ترین خطری که بچه ها را در دوران قرنطینه تهدید می نماید، بی برنامگی و بی نظمی رفتاری در سبک زندگی آنها است.

مهم ترین تهدید دوران قرنطینه برای بچه ها، توصیه هایی به والدین

به گزارش خبرنگاران به نقل از مهر ،سمیه عابدی روانشناس کودک و نوجوان، گفت: بچه ها به برنامه روزانه احتیاج دارند، در حقیقت تنظیم برنامه روزانه، آنها را از آشفتگی رفتاری باز می دارد. به همین دلیل والدین می بایست به ویژه در دوران قرنطینه و خانه نشینی، برای فرزندان خود برنامه روزانه داشته باشند تا دچار مسائل رفتاری در دوران عظیمسالی نشوند.

وی توضیح داد: با توجه به اینکه مغز انعطاف پذیر بوده و مهم ترین کارنمودهای عالی شناختی توسط مغز مدیریت و پردازش می گردد، از این رو برنامه ریزی روزانه می تواند ابزار مهمی برای آموزش عادت های مختلف باشد. به عبارت دیگر، زندگی برنامه ریزی شده و قابل پیش بینی به بچه ها و نوجوانان یاری می نماید تا علاوه آموزش دقیق و تمرکز، احساس آرامش و امنیت بیشتری داشته باشند.

عابدی ادامه داد: برنامه های روزانه که بر محور خوش گذراندن یا وقت گذراندن در کنار یکدیگر باشد، رابطه میان پدر و مادر و بچه ها را تقویت می نماید. می توان گفت برنامه ریزی با ترشح هورمون سروتونین در مغز هم ارتباط شگفت انگیزی دارد، در واقع سروتونین، فرد را در حالت تعادل نگه داشته او را از سردرگمی خارج می سازد.

وی گفت: برنامه ریزی روزانه می تواند، ایجادگر حس امنیت در موقعیت های استرس زا و در دوره های سخت بلوغ بگردد. هنگامی که بچه ها به نوجوانی می رسند، خانواده هایی که برای کارهای روزانه خود عادت به برنامه ریزی دارند، می توانند حس خوب همراهی را به او القا نمایند. برنامه های روزانه قابل پیش بینی خانواده می تواند تسکین دهنده نوجوانان در تغییراتی باشد که در حال تجربه آن هستند.

عابدی با بیان اینکه برنامه ریزی روزانه به بچه ها یاری می نماید تا ساعت بدن آنها تنظیم گردد، اضافه نمود: زمان خواب معین به بدن بچه ها یاری می نماید تا بداند زمان خواب چه وقتی است. به طور کلی برنامه های روزانه می تواند به تنظیم زمان و مهارت های پایه کودک یاری کند.

این روانشناس کودک و نوجوان افزود: داشتن یک وظیفه مهم برای انجام کارهای روزانه خانواده، می تواند باعث ایجاد حس مسئولیت، عزت نفس و رشد فکری گردد. چنانکه بر هورمون سروتنین تأثیر گذارده و آینده ای مملو از شور و نشاط را برای او رقم زند.

وی با بیان اینکه در برنامه های روزانه باید فرصتی را برای تخلیه هیجانات کودک داد، اضافه نمود: بچه ها به وسیله بازی تجربیات آسیب رساندن و پر از تنش خود را بازآفرینی و رها می نمایند و به این شکل احساس قدرت و کنترل بر مسائل به آنها دست می دهد. کودک به وسیله بازآفرینی مکرر بازی، می تواند به تدریج مسائل را از نظر ذهنی و روحی هضم نموده، بر افکار و احساسات هولناک خود تسلط یابد؛ این خودمهاری و خودتنظیمی همانپ، مهارت شناختی و اجتماعی است و ابزار آن هم برنامه ریزی است.

عابدی اعلام نمود: برنامه ریزی روزانه برای همه بچه ها ،یک یاری بسیار عظیم است. آنها یاد میگیرند ،چگونه مسؤولیت پذیر باشند و برای رسیدن به اهداف خود ، با استفاده از توانایی های شناختی، رفتار خود رادر قلمرو فراشناخت، استدلال، تصمیم گیری، نو آوری، خودتنظیمی، خود مهاری و...، تنظیم نمایند.

وی در انتها گفت: آینده مطلوب یک جامعه سالم در گرو عملکرد درست و برنامه ریزی در جهت مهارت های شناختی و اجتماعی در طول رشد بچه ها آن جامعه است. به همین دلیل خانواده ها توجه داشته باشند که در خانه نشینی طولانی مدت، هرگز بچه ها را بدون برنامه نباید گذاشت.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

malayro.ir: مالزی: سفر به کشور زیبای مالزی و دیدار از شهرهای توسعه یافته کوالالامپور، پنانگ و لنکاوی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 39798

به "مهم ترین تهدید دوران قرنطینه برای بچه ها، توصیه هایی به والدین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهم ترین تهدید دوران قرنطینه برای بچه ها، توصیه هایی به والدین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید