سوت کارخانه نوآوری در کوکاکولای قدیم

به گزارش بلاگ پو، بهناز رحیمیان - خراسان رضوی- خبرنگار: جهت پر پیچ و خم کسب و کارهای نوپا، نگاه سرمایه گذاران به کسب و کارهای نوپا، استارت آپ ها در انقلاب صنعتی چهارم و نیز فرصت های کارآفرینی در مشهد مباحثی بود که در نشست مشترک مدیران بخش دولتی و خصوصی مطرح شد تا برای فعالان این عرصه در مشهد کارساز باشد.

سوت کارخانه نوآوری در کوکاکولای قدیم

راستای که شهرداری مشهد هم آن را هموارتر و برای پیشبرد بهتر راهکار های نو اولین کارخانه نوآوری را در محل قدیم کارخانه کوکاکولا راه اندازی کرده است.

  • آستان قدس رضوی، بازوی اکوسیستم

هادی ذواشکیانی مدیرعامل یکی از مراکز شتاب دهنده استارت آپ مشهد که از اواخر سال 97 پس از 2 سال تحقیق درمورد آسیب ها و نیازهای اعضای استارت آپی و تیم های نوپا، راه اندازی شد، هدف از برگزاری این جلسه را هم افزایی و تبادل تجربیات اکوسیستم کارآفرینی میان مراکز مختلف در تهران و مشهد و نیز معاونت علمی رئیس جمهور، پارک علم وفناوری خراسان، معاونت علمی سازمان آستان قدس رضوی به منظور رشد اکوسیستم کارآفرینی شرق کشور می داند و اظهار می کند: در این همایش از 7 شرکت شتاب دهنده رسمی فعال در مشهد همچنین از شرکت های سرمایه گذاری، باشگاه کارآفرینی معتبر تهران و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری دعوت به عمل آمده است.

او معتقد است با توجه به این که اکوسیستم و بخش خصوصی شتاب دهنده های تهران حدود 4 سال پیش از مشهد راه اندازی شده است، بنابراین می توانند تجربیات خود، راستاهایی را که طی کردند و نیز تعاملاتی را که داشتند به اکوسیستم مشهد انتقال دهند تا کیفیت خدمات ارتقا یابد. به گفته وی، سازمان آستان قدس رضوی به عنوان بازیگر قوی منطقه در حوزه فناوری نرم در شرق کشور با توجه به نوع امکانات و تعریف علمی که این سازمان از فعالیت های خود در زمینه های مذهبی و فرهنگی دارد، می تواند به استارت آپ ها در حوزه فرهنگی و فناوری نرم یاری کند و به عنوان یک بازو و عامل مهم در این اکوسیستم تعامل و همکاری داشته باشد. در این راستا این شرکت شتاب دهنده با معاون علمی آستان قدس رضوی یک تفاهمنامه منعقد کرده است تا رویدادهایی که در این زمینه برگزار می گردد با کیفیت و خروجی هدفمند باشد.

ذواشکیانی با اشاره به نقش شهرداری مشهد در حمایت از استارت آپ ها اظهار می کند: شهرداری مشهد نیز برای شکل گیری ساختار منسجمی با راه اندازی مرکز نوآوری شهری به حوزه استارت آپ ها یاری می کند. همچنین پارک علم و فناوری خراسان از سال گذشته با تغییر مدیریت یاری های زیادی به رشد استارت آپ ها کرده است. در مجموع بازیگران صحنه استارت آپ ها در صددند تا با هم افزایی این سیستم را یاری کنند، که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

  • نقش کمرنگ صنعت در فضای کارآفرینی

معاون توسعه و نوآوری یک شرکت فناوری اطلاعات در تهران هم از مهمانان این همایش بود. شرکت او به عنوان یک شرکت شناخته شده در تهران در حوزه فناوری اطلاعات با بانک ها و شرکت های بیمه در مشهد ارتباط دارد و یکی از اهداف آن حمایت از استارت آپ های این شهر با سرمایه گذاری در آنهاست. معاون توسعه و نوآوری این شرکت فناوری اطلاعات در تهران می گوید: من با فضای کارآفرینی و اکوسیستم مشهد از 2 سال پیش در زمان مسئولیت شهردار پیشین مشهد آشنا شدم و با یاری به استارت آپ های مشهد کارهایی آغاز شد. شرکت ما اکنون با مجموعه ای از استارت آپ ها در کوهسنگی بر روی ایده های مشترک فعالیت دارد.

نیما نامداری معتقد است مشهد در فضای کارآفرینی مبتنی بر استارت آپ ها در حوزه فناوری و نرم افزار موقعیت خیلی خوبی دارد و پس از تهران در کسب و کارهایی که ماهیت آنها ایده های نوآورانه و جالب در اندازه ها و با سرمایه گذاری های کوچک شکل گرفته، پیروز عمل می کند. وی این سوال را مطرح می کند که چرا باید یک متخصص نرم افزار درجه یک برای برخورداری از امکانات رفاهی بیشتر و تسهیلات به تهران مهاجرت کند، به نظر من این مشکل به سیاست گذاری های کلان مالی برمی گردد که در توزیع امکانات ضعیف عمل کرده است. مشهد به لحاظ کارآفرینی چیزی از تهران کم ندارد و از مسئولیت های جامعه کارآفرینی مشهد این است که با شناسایی تک تک افراد و تیم ها و نیز اتصال و هم افزایی به راستا رشد این حوزه یاری کند. البته با برگزاری اینگونه همایش ها گام های مثبتی در این حوزه برداشته می گردد.

  • نوآوری در ارائه خدمات گردشگری

به گفته مدیرعامل یکی دیگر از مراکز شتاب دهنده مشهد، این مرکز در 4 حوزه تخصصی اطلاع رسانی، گردشگری، خدمات شهری و آموزش صنعت و محتوا و نیز حوزه بازی و سرگرمی با سرمایه گذاری در حوزه کسب و کارهای نوپا، شناسایی آنها و معرفی به سرمایه گذاران اصلی فعالیت می کند و تاکنون به پیروزیت های خوبی نیز در این زمینه دست یافته است. مصطفی مکارم معتقد است فعالیت در حوزه گردشگری در مشهد 2 وجه دارد؛ اول مهمان، گردشگر یا زائر و وجه دوم ارائه خدمات است.

در ارائه خدمات باید نوآوری وجود داشته باشد و سرعت، تنوع و سهولت در این حوزه رشد یابد. از طرفی نیز هزینه ها را باید کاهش داد، زیرا گروهی از زائرانی که به مشهد به قصد زیارت حرم مطهر رضوی سفر می کنند به دلیل مسائل مالی مایل هستند با کمترین هزینه به هدف اصلی خود یعنی زیارت برسند. وی در ادامه با تاکید بر ایجاد زیرساخت های گردشگری در مشهد می گوید: با آن که 51 درصد هتل ها و مراکز اقامتی کشور در مشهد قرار گرفته است، اما هنوز سطح ارائه خدمات در این شهر در حد استاندارد نیست و استارت آپ ها می توانند با ارائه ساده ترین خدمات مانند تمیز بودن مکان اقامتی، دسترسی به وسایل حمل و نقل و تبدیل ارز به رشد حوزه گردشگری در مشهد یاری کنند.

  • حمایت شهرداری از استارت آپ ها

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد به فعالیت های مدیریت شهری در حمایت از استارت آپ ها اشاره می کند و می گوید: مدیریت شهری پلت فرم ها را در اختیار تمام متقاضیان قرار می دهد. اکنون مجموعه دیتا اپلیکیشن نشان نقشه همراه مشهد، حرکت اتوبوس ها به صورت زنده و اعلام فاصله با مکان مستقر در آن، مجموعه دیتا برای پیشنهادات ترکیبی در شبکه شهری برای رسیدن به مقصد، مجموعه دیتا برای حوزه شهرسازی در خصوص قیمت گذاری زمین و خرید و فروش املاک به استارت آپ های بخش خصوصی واگذار شده است و برخی از این مجموعه ها به خروجی رسیدند.

شهریار آل شیخ با اشاره به این که مرکز نوآوری شهرداری با همکاری بخش خصوصی مسائل شهری را به جامعه استارت آپی عرضه می کند، می افزاید: در این راستا راهکار های ارائه شده را پیش خرید می کنیم؛ در واقع مشتری راهکار ها هستیم. اکنون هم برخی از این راهکار ها در ارتباط مستقیم با استارت آپ ها شکل گرفته اند. به گفته وی، اولین کارخانه نوآوری در حوزه کسب وکار در محل کارخانه قدیم کوکاکولای مشهد که هویت قدیمی دارد، با همکاری یک مرکز شتاب دهنده در حال راه اندازی است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

malayro.ir: مالزی: سفر به کشور زیبای مالزی و دیدار از شهرهای توسعه یافته کوالالامپور، پنانگ و لنکاوی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 7812

به "سوت کارخانه نوآوری در کوکاکولای قدیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوت کارخانه نوآوری در کوکاکولای قدیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید