درباره ذخیره گاه زیست کره ارژن و پریشان چی می دانید؟

به گزارش بلاگ پو، منطقه ارژن و پریشان با گستره 595 هزارهکتار در سال 1351 پارک ملی و با کاهش گستره در سال 1353 منطقه حفاظت شده شناخته شد. این منطقه در فهرست ذخیره گاه های زیست کره یونسکو با عنوان ذخیره گاه زیست کره ارژن و پریشان ثبت شد. تالاب های ارژن و پریشان در سال 1355 در فهرست تالاب های بین المللی پیمان رامسر نیز ثبت شده اند.

درباره ذخیره گاه زیست کره ارژن و پریشان چی می دانید؟

به گزارش خبرنگاران، تالاب ارژن و پریشان واقع در جنوب غرب استان فارس از مهم ترین تالاب ها و زیستگاه های کشور هستند که دارای ارزش زیستی فراوانی هستند. بیشتر آب تالاب ارژن از بارش و آب شدن برف های زمستانی تامین می گردد. چشمه سلمان در شمال تالاب نیز یکی از منابع تامین آب تالاب ارژن است. آب دریاچه پریشان را نیز باران، روان آب ها و چشمه های همیشگی و فصلی اطراف تالاب تامین می نماید. از سایر منابع تامین آب تالاب های ارژن و پریشان نیز می توان به چشمه ارژن و زه آب های اطراف، روان آب های سطحی از حوضه آبخیز، آب های زیرزمینی با منشا کارستیک اشاره نمود.

مهمترین فعالیت های انسانی در این ذخیره گاه شامل کشاورزی، دامداری، صید ماهی، تفرج و اکوتوریسم است.

در بلند ترین ارتفاعات ذخیره­ گاه زیستکره­ ارژن و پریشان (قله چاه برفی با 2900 متر ارتفاع از سطح دریا) گونه درختی سرو کوهی به صورت پراکنده روییده است. از کمی پایین تر از قله، جنگل بلوط آغاز می گردد و بخش عمده­ منطقه را پوشانده است. کم ارتفاع­ ترین بخش منطقه دشت ­های اطراف تالاب پریشان است که تنها 800 متر از سطح دریا ارتفاع دارد که گونه­ غالب در آن در گذشته کُنار بوده است و امروزه جز در مناطقی محدود اثری از آن به چشم نمی خورد­.

این منطقه در اغلب مناطق و زیستگاه ­های خود از تنوع زیستی ویژه ای برخوردار است. به لحاظ وجود دو تالاب بین المللی ارژن و پریشان بالغ بر 200 گونه­ پرنده از انواع مهاجر و بومی دراین منطقه دیده می گردد. همچنین تنوع اقلیمی در بخش شمالی و جنوبی این منطقه باعث شده تا 49 گونه­ پستاندار در منطقه مشاهده گردد. پراکندگی پرندگان بیشتر درحاشیه­ دو تالاب و ارتفاعات مرکزی منطقه است و سایر­ گونه ها به غیر از گوزن زرد که در محدوده­ فنس کشی شده به سر می برند درتمامی نقاط منطقه به چشم می خورند.

از مهم ترین پستانداران این منطقه می توان به سمور سنگی، گرگ، شغال، گراز وحشی، گربه جنگلی، خرس قهوه ای، گورکن، تشی و 14 نوع خفاش اشاره نمود.

همچنین 13 گونه­ ماهی شامل اوشین، شیربت، گامبوزیا، ماماهی خاردار و سه گونه­ دوزیست شامل قورباغه مردابی معمولی، وزغ سبز معمولی و قورباغه درختی و 37 گونه­ خزنده در ذخیره گاه زیستکره ارژن و پریشان زندگی می نمایند.

بر اساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست از مهم ترین تهدیدات دو تالاب ارژن و پریشان می توان به خشک شدن آب این دریاچه ها، برداشت بی رویه آب از آن ها و حفاری چاه های غیر مجاز در اطراف آن ها اشاره نمود.

انتهای پیغام

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

malayro.ir: مالزی: سفر به کشور زیبای مالزی و دیدار از شهرهای توسعه یافته کوالالامپور، پنانگ و لنکاوی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 42452

به "درباره ذخیره گاه زیست کره ارژن و پریشان چی می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره ذخیره گاه زیست کره ارژن و پریشان چی می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید